Strona główna Recenzje Narratologia Pawła Tkaczyka

Narratologia Pawła Tkaczyka

2
PODZIEL SIĘ

Narratologia Pawła TkaczykaNarratologia Pawła Tkaczyka recenzja

Czym właściwie jest storytellig? Jest to metoda badawcza obecna w socjologii, zarządzaniu i teorii organizacji, posługują się nim marketingowcy. Koncentruje się na analizie opowiadanych historii. Bada narrację. W największym skrócie możemy powiedzieć, że storytelling to teoria narracji, narratologia, jak chce autor, Paweł Tkaczyk.

Dlaczego narracja jest ważna?

Tkaczyk ciągle podkreśla istotne zagadnienie: celem autora jest utrzymanie uwagi czytelnika. Opowiadana historia ma wciągnąć, sprawić, że czytelnik nie tylko dobrnie do końca, ale będzie chciał więcej i więcej. Żeby przykuć uwagę odbiorcy, trzeba go zafascynować. Tak potraktowany storytelling jest przydatny dla twórców reklamy, ale również i pisarzy. Korzystając z niego umiejętnie i twórczo, mogą stworzyć fascynujące i świeże historie. Jak podkreśla Tkaczyk: dobry storyteller myśli obrazami.

Narratologia Pawła Tkaczyka – teoria literatury w pigułce

Jako teoretyk literatury przeczytałam tę książkę ze sporą satysfakcją. Jest tu wszystko (no może prawie), co jest potrzebne z zagadnień dotyczących teorii literatury każdemu pisarzowi. Taki kurs w wersji skondensowanej z ciekawymi przykładami. Tkaczyk odwołuje się do Arystotelesa, teorii bajki magicznej Proppa i strukturalistów, każdy rozdział jest udokumentowany merytorycznie także wiedzą z dziedziny socjologii i teorii biznesu. Bardzo ciekawy wątek dotyczy teorii monomitu Campbella, pewnej uniwersalnej historii obecnej w każdej opowieści. Choć rozdziały są krótkie, nie odczuwamy podczas lektury znużenia wiedzą. Proporcje są dobrze wyważone.

Praktyka

Przykład, który śledzimy od początku – reklamy nowej linii produkcyjnej w jakimś fikcyjnym zakładzie jest ładnie rozwinięty w oparciu o teorię opowieści i przekonanie autora, że bohatera doceniamy nie za to, że mu się udaje, a za to, że się stara. Warto sobie przyswoić tę myśl i zapoznać się z bogatym katalogiem różnych postaci, które Tkaczyk analizuje w swojej pracy. Autor dowodzi bowiem, że szablony są ważne, bo prawdziwa kreatywność jest właśnie… szablonowa. Jak to możliwe? Tylko perfekcyjne opanowanie warsztatu zapewnia powodzenie w rzemiośle, o czym przekonał się niejeden pisarz.

„Narratologia” to naprawdę niezły podręcznik dla tych, którzy chcą tworzyć dobre opowieści. Takie, które inni będą chcieli przeczytać lub zobaczyć na ekranie w formie historyjki chociażby reklamowej. Warto go dogłębnie przestudiować, nawet kilka razy i czerpać z doświadczeń autora. Jak sam napisał na okładce: „Historie to jedno z najpotężniejszych narzędzi. Mózg jest tak zaprojektowany, by reagować na opowieści, baśnie, legendy”.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa PWN

Fragment do przeczytania TUTAJ

  • Dziękuję pięknie za tę recenzję 🙂 Fikcyjna osoba, która ma za zadanie opisać otwarcie linii produkcyjnej to moja persona. Do niej pisałem 🙂

    • Zbrodnicze Siostrzyczki

      Przykład bardzo „smaczny” i świetnie wybrany, cały czas z zapartym tchem śledziłam te wygibasy z myślą „uda się, czy się nie uda” 🙂 Udało się brawurowo. Myślę, że „Narratologia” to praca, z której bardzo wiele osób może bardzo poważnie skorzystać. Gratuluję!