Strona główna Aktualności Warsztaty pisania kryminału

Warsztaty pisania kryminału

0
PODZIEL SIĘ

BYĆ JAK CHANDLER?
WARSZTATY PISANIA KRYMINAŁU
Woryty, 7-9 września 2012

Agencja Autorska Zetzet zaprasza na trzydniowe warsztaty plenerowe:
JAK NAPISAĆ DOBRĄ POWIEŚĆ KRYMINALNĄ?
Warsztaty otwarte są dla wszystkich, którzy chcą skorzystać z doświadczeń i wiedzy znanych twórców kryminałów:

ANNY FRYCZKOWSKIEJ PAWŁA JASZCZUKA JOANNY JODEŁKI

Miejsce: Woryty na Warmii (20 kilometrów od Olsztyna).
Termin: 7-9 września 2012 r. (piątek ? niedziela).

Zgłoszenia: e-mailem pod adresem Agencji Autorskiej Zetzet: z.zawadzki@autorska-agencja.pl (liczba miejsc ograniczona ? zapisy według kolejności zgłoszeń). Po potwierdzeniu zgłoszenia przez Agencję konieczne będzie wpłacenie zaliczki wysokości 200 zł.

 

Program
(tematy 1-12 oznaczają zajęcia po półtorej godziny zegarowej; szczegółowy program z podziałem na dni i godziny zostanie przekazany uczestnikom później):

 

1. Joanna Jodełka ? Zanim zaczniesz pisać?
książkę pisze się długo, więc warto się z nią zaprzyjaźnić i wiedzieć, czego się chce
dlaczego Ciebie obchodzi ta historia i dlaczego ma obchodzić mnie?
zło musi być atrakcyjne!
kwestie szczegółowe:
mamy zwłoki czy nie?
mamy policjanta, detektywa, starszą panią?
wiemy kto zabił czy nie?
boimy się czy tylko łamiemy głowę?

 

2. Paweł Jaszczuk ? Dlaczego kryminał retro?

 

3. Joanna Jodełka ? Świat opowieści:
prawdziwy, wiarygodny i spójny!
świat opowieści to kolejna postać z charakterystycznym wyglądem i osobowością
może mieć wpływ na przebieg akcji, a na pewno na atmosferę
świat opowieści podsuwa źródła konfliktu, zastawia pułapki, stawia przeszkody
kontrastowanie światów: księgowy w cyrku, Mikołaj ze wzwodem
pytania, zadania:
przedmiot charakteryzujący właściciela
pora roku, pora dnia, pora życia
ludzie chętnie gadają ? o swoim życiu, o problemach, marzeniach, pracy, dzieciństwie i problemach gastrycznych

 

4. Anna Fryczkowska ? Jak z kawałka kiepskiej prozy ukręcić arcydzieło, czyli redakcja tekstu.

Praca na gotowych, niedoredagowanych tekstach; uczymy się:
wycinania zbędnych słów, zdań, dialogów
zastępowania wszechobecnych czasowników BYĆ, MIEĆ, POWIEDZIEĆ słowami bardziej dynamicznymi
unikania banałów i oczywistości
szukania oryginalnych porównań, ciekawych metafor, wpadających w pamięć określeń

 

5. Paweł Jaszczuk ? Warsztat autora kryminałów retro.

 

6. Joanna Jodełka ? Bohater:

co ważniejsze: bohater czy historia?
czy bez historii bohater się tylko plącze pod nogami; czy historia bez bohatera jest do niczego?
jeden bohater? dwóch? bohater zbiorowy??

 

7. Anna Fryczkowska ? Wysoki brunet z rewolwerem w ręku, czyli jak opisywać postacie.

Krótka analiza opisów postaci wykreowanych przez mistrzów (m.in. Mankell, Chandler, Akunin).

Zadania:
jak opisać łysego grubasa nie używając słów łysy ani gruby (i pochodnych).
jak opisać piękną kobietę nie używając ani jednego przymiotnika.
jak zastosować metafory w opisie
jak zastosować porównania w opisie
opis postaci przez działanie

 

8. Paweł Jaszczuk ? Bohaterowie w polskich kryminałach retro.

 

9. Anna Fryczkowska ? Duszny sklepik z kałużą krwi na podłodze, czyli opis miejsca

Analiza fragmentów z mistrzów
Uczestnicy piszą własne, kilku- czy kilkunastozdaniowe teksty:
jak opisywać, żeby nie znudzić
opis miejsca przy użyciu tylko jednego zmysłu (słuch, węch, dotyk)
metafora, porównanie
toposy literackie, mitologia itp. – można porównać miejsce do zamku Sinobrodego, dyni Kopciuszka czy stajni Augiasza

 

10. Joanna Jodełka ? Struktura.

zapisywać czy nie?
co to jest fabuła?
techniki zapisywania
dialogi
rola szczegółu
dramaturgia
budowania napięcia
jak wyprowadzić w pole czytelnika?

 

11. Anna Fryczkowska ? Wszedł przez okno i powiedział: ? Muszę cię zabić, czyli wprowadzanie nowej postaci do tekstu. Konstrukcja sceny.

Analiza tekstów mistrzów
Pisanie własnych kilkunastozdaniowych wypowiedzi:
o wprowadzamy nową postać do tekstu; jak sprawić, by:
czytelnik się nią zainteresował
polubił ją
znienawidził
powziął podejrzenia w stosunku do niej
o konstruujemy scenę.
kiedy zacząć?
jak skończyć (pointa?)
jak zaciekawić?

 

12. Paweł Jaszczuk ? Jakub Stern jako przykład retro bohatera.